Tuesday, August 28, 2012

Public Speaking

..............................

Hari ni agak kalut sedikit. Bangun-bangun pagi hujan sedang lebat dengan cuaca gelap. Sudahnya lambat masuk ofis (Ceh! Macam la selalunya awal sangat). Member hantar mesej semalam suruh prepare a few slides for HSE talk untuk Kick-off meeting pukul 2 petang. Tapi mesej terlambat baca, so pagi ni baru terkial-kial dok pikir nak prepare ape.  Duduk belum pun panas punggung member tegur cakap bos panggil. Katanya mungkin bos nak diskus pasal 'Director's Desk' foreword yang aku editkan untuk dia semalam for our handbook utk pass out petang nanti. Tapi aku dah agak bukan pasal tu. Sebab aku baru je lepas skim through email ada request from Big Boss. Masuk-masuk bilik bos kecik, confirm tekaan aku betul sebab dia pun dok tengok email yang sama. Since aku yang dok follow benda alah tu since masuk Section ni bulan dua lepas , kenala sendiri follow up bila ada request-request mendadak yg tak pernah tak last minute. Ingatkan aku seorang yang cuak pasal last-minute style ni. Budak baru la katakan, tak biasa. Tapi rupa-rupanya bos pon mengomel jugak. eheheh. Lega. Takdela aku terasa seperti lembab akal sangat bila otak rasa tak terkejar everytime ada org mintak buat benda yang nak tang-tang tu jugak! Sudahnya aku bawak masuk laptop bilik bos terus buat sama-sama. HSE talk tu dengan suka relanya aku delegate kat orang lain. Alasannya, aku busy beb! hahahah. Silver lining la kira. Sebab aku memang tak de idea best pon untuk talk tu. 

Last-last dekat pukol 12.30 pm jugak baru setel tugasan dari pagi tadi tu. Perut dah menyanyi lagu yang tak best langsung sebab tak sempat nak diisi. Time to panic for another task. Kick-off presentation pack  untuk petangnya aku belum baca lagi. Part mana yang aku kena present? Paham ke tak ape yang nak dipresent? Aish. Tapi sebab aku budget part aku tu mesti benda-benda yang sebenarnya aku dah pernah buat, aku tekad jugak untuk cari makanan dulu. Beratur lama la pulak nak bayar harga makanan kat Cold Storage tu. Sampai balik ofis dah nak masuk zohor. Finalized presentation pack still takde kat tangan aku lagi. Makan dulu~

Sudah makan terus cabut pegi Solat. By the time sampai dewan, sudah pukul 2.10 pm. Mujur masa tu still registration punya session. Time tu la baru aku berjaya akhirnya mendapatkan hardcopy presentation slides untuk part yang aku kena present. Thanks to my colleague yang tolong printkan untuk semua. Masa tu la nak kalut, nak pahamkan apa contents etc. Aku ni memang bab kena buat public speaking ni la paling lemah. Nervous seh. Tak pasal-pasal heart rate naik, nafas pon dah ala-ala nak semput gitu. Cakap pon bergetar je nada. hehe. Satu perkara yang aku kira kelakar dan pelik jugaklah. Kenapalah boleh jadi penakut macam ni. Padahal kecik-kecik dulu bertanding bercerita sampai peringkat kebangsaan kot. Kalau time nak present proposal masa duduk Surveillance Group dulu tupun, aku kira not bad la. Cool je bercakap walaupun cuak jugak kalau-kalau ada soalan cepu emas. Aku berpendapat yang sebenarnya aku ni nervous presentation bila aku terpaksa present benda yang aku kurang arif and present benda yang bukan aku yang prepare. Sebab tadi aku memang terkial-kial la jugak tengok slide depan mata. Tak tahulah orang perasan ke tidak. Member-member yang jadi audience cakap aku present ok je. Cuma ada sorang tu je yang terlebih jujur. Haha. Trust her to give an honest feedback. Tapi my own post-mortem merasakan yang sebenarnya tadi tu aku takde la teruk sangat. Kalau bukan sebab suara aku yg ala-ala orang semput (aku memang ada asma. Masa kecik-kecik la. ngehngeh), aku rasa ok je. Sedikit kecewa la tapi. Sebelum sebelum ni ok je buat presentation. Tang-tang ramai audience tu la pulak peti suara aku salah masuk gear. Huhu.


No comments: